Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ojetá auta v Německu konečně zlevňují, starají se o to ale extrémně rychle se propadající ceny elektromobilů
2.7.2023 | Petr Prokopec
Ceny ojetých aut znaly v posledních letech pohyb jediným směrem - nahoru. Nyní v Německu konečně míří dolů, zkoumání detailů ale ukazuje, že za to může v podstatě jen ztráta zájmu o ojeté elektromobily.
Za posledních pár let nová i ojetá auta neskutečně zdražila. Do budoucna nás pak zjevně nečeká posun k lepšímu, neboť politici se rozhodli zatopit pod elektrickým kotlem. Tato auta si nevyžádal trh, automobilky je ale nabízet a prodávat musí. Obvykle tak činí se ztrátami, které si kompenzují na cenách stále žádaných spalovacích vozů, které navíc stojí víc a víc kvůli větším regulatorním požadavkům na ně kladeným. To má logicky dopad i na trh s ojetinami.
Ceny ojetých vozů jsou tak též stále výš, podle nejnovějších dat stojí v Německu v průměru o 6 procent výš než před rokem. Nabídka je ale aktuálně větší a poptávka začíná ochládat s rostoucími životními náklady potenciálních kupců. Aktuálně jsme tak v Německu svědky toho, že průměrná cena ojetin za minulý měsíc klesla oproti tomu předchozímu o 0,8 procenta na 28 858 Eur (cca 685 tisíc Kč). To je pozitivní signál, jako vždy je ale třeba číst i mezi řádky.
Jednak není od věci si uvědomit, že za takové peníze jste ještě před pár lety mohli pořídit zcela nový Volkswagen Golf GTI či Škodu Octavia RS. V tomto kontextu je posun cen opravdu neskutečný. Mnohem zajímavější ale je, že ceny spalovacích aut téměř neklesají a za celým poklesem průměrných cen stojí hlavně elektromobily. Jejich hodnota se propadá mnohem rychleji, a tak jejich průměrná cena v červnu byla o 4,4 procenta nižší než v předchozím měsíci. Nabídka se totiž navýšila ještě větší měrou než u spalovacích aut, poptávka je nicméně omezená.
Ještě před nějakými dvěma třemi lety měla totiž elektromobilita mnohem větší podporu, s pořízením takového vozu počítalo velké množství lidí. I proto, že věřili slovům o jejich použitelnosti či levném provozu. Jenže nic z toho se nesetkalo s realitou. Lidé se tak z vybájených obláčků vrací zpátky na zem ke spalovacímu pohonu, který má vedle toho elektrického své nedostatky, zdrojem negativních nepříjemností.
Průměrná cena benzinových aut tak klesla pouze o 1,4 procenta na 26 098 Eur (asi 620 tisíc Kč), v případě dieselů tu pak máme pouze 0,5procentní pád a průměrnou cenu 29 587 Eur (cca 702 tisíc Kč). Pokud jste tedy loni pořídili auto s démonizovanou zkratkou TDI, dnes jej můžete prodat se ziskem, a to přesto, že jste jej po celou dobu používali. Něco takového dříve bylo možné pouze u výjimečných značek typu Ferrari. Ovšem vlastně jen za předpokladu, že jste nájezd udrželi na uzdě.
Prodejní manažer společnosti AutoScout24 Stefan Schneck přitom dodává, že ceny nejspíše v následujících dvou měsících ještě klesnou, i když pochopitelně ne na úroveň loňského roku, natož pak na úroveň předchozích let. S podzimem však má být znovu spojeno zdražování. To se bude týkat spíše spalovacích aut než těch elektrických, jejichž dojezd s pádem teplot výrazně klesá. Začátek topné sezóny navíc nejspíše povede ke zdražování elektrické energie.



Ceny ojetých aut v Německu konečně klesly, benzinové a dieselové modely si ale ceny prakticky drží. Foto: Škoda Auto
O posun cen směrem dolů se starají hlavně hodnotu stále více ztrácející elektromobily. Foto: Tesla
Zdroje: Focus, AutoScout24
Bleskovky
Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
včeraBMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025
Nejnovější články
Slyšte pohádku o světě plném elektrických aut, kterému jsme se už teď měli blížit. Má překvapivě dobrý konec
před 4 hodinamiVolvo zapomnělo přijít s novou generací svého klíčového SUV, po 8 letech na trhu mu dopřálo jen další facelift
před 6 hodinamiElektromobily i podle nejnovějších dat ztrácí hodnotu mnohonásobně rychleji než ostatní auta, jsou pětkrát horší než diesely
před 7 hodinamiChorvaté ukázali auto snů, které v roce 2025 už nikdo nečekal. Má motor V10 bez turba zvládající 10 tisíc otáček
před 9 hodinamiTesla Cybertruck prošla crash testy s téměř dokonalým hodnocením, je to skutečně pevnost na kolech
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.20. 17:20 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.20. 11:47 - petr_riha
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie
- Policejní kontroly a měření 02.16. 10:02 - Truck Daškam
- BMW Divize 02.15. 18:45 - Brus
- IT poradna 02.15. 11:50 - pavproch